Reliability Analysis of Ship Deck Structure

선체상갑판의 신뢰성해석

  • Published : 1989.09.01

Abstract

It is important to enhance the safety of ship structures as much as possible in order to prevent the disastrous collapse of structures. In fact, the strength problem of structures is closely related with the safety problem of structures. Recently, the direct calculation method using a rational approach based on the first principle is implemented into the structural design process instead of adopting empirical approach based on the rules. The structural designer have shown increased concern with the problem of adequacy of conventional design method based on the safety factor since it does not fully take into account some degree of variability of the applied loads on and the strength of ship structures. To deal with the analysis of structures effectively, it is necessary to have three stages being equally treated. The first one is load analysis, second one response analysis, third one safety analysis. For marine structures, most of research effort has been however put into the first and second stages. The third stage is normally done by simple procedures. Hence, the various probabilistic methods are compared in order to establish the reliability analysis techniques for ship structures. As a result, the advanced level 2 method is selected as a most effective and accurate reliability method. The validity of this method is further demonstrated by comparing the results with the conventional method for the problem of the longitudinal strength of hull girder of Ro-Ro ship.

선박 구조물의 구조설계 과정에서 구조물의 파괴가 일어나지 않도록 구조물의 안전도를 가능한한 높힌다는 것은 다른 무엇보다 중요하다. 또한 선체구조물의 안전도를 높히는데 있어, 선체구조 강도의 문제는 직접적인 관련이 있는데, 최근에는 종전에 해오던 규정에 의거한 경험적인 방법을 지양하고, 보다 합리적인 역학의 기본원리를 이용하는 직접계산법이 많이 시도되고 있다. 특히 안전계수를 바탕으로 하는 종전의 구조설계 방법에서는 선체에 작용하는 외력과 선체구조물의 최종강도가 갖고 있는 불확실성(uncertainty)을 충분히 고려하지 못한 공칭값(norminal value)을 사용하는 관계로 충분한 경험을 바탕으로 적용될 경우에 한해, 구조물의 안전성을 간접적으로 검토하게 되어, 최근 그 타당성 여부가 거론되고 있는 실정이다. 선체구조물의 안전성을 효율적으로 다루기 위해선, 첫째 하중해석, 둘째 거동해석, 셋째 안전도 해석의 세 단계가 거의 동등하게 다루어져야 하는데, 주로 파랑하중을 취급하는 첫째 단계와 유한요소법을 이용하는 둘째 단계가 거의 집중적으로 연구되어 왔다. 따라서 본 논문에서는 체계적인 신뢰도 해석 방법을 선박구조물에 적용하기 위해 우선 각종의 기본적인 신뢰도 해석 기법을 비교검토하여, 가장 효율적인 Advanced Level 2 방법을 정립하여, 선체구조 설계과정에서 중요한 선체 상갑판의 신뢰성 문제를 종전의 해석방법과 비교하여 그 유효성을 증명하였다.

Keywords