DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Optimum Cam Profile Extraction Considering Dynamic Characteristics of a Cam-Valve System

밸브 기구의 동특성을 고려한 캠 형상 설계에 관한 연구

  • 박경조 (한국과학기술원 기계공학과) ;
  • 전혁수 (한국과학기술원 기계공학과) ;
  • 박윤식 (한국과학기술원 기계공학과)
  • Published : 1989.01.01

Abstract

In this work, a numerical and experimental study was done to get an optimum cam profile considering dynamic characteristics of a cam-valve system. First of all, a four degree of freedom dynamic model was set up for an OHV type cam-valve acceleration while not modifying original cam shape greatly. Also another optimization which aims to enlarge the valve displacement area while reducing the peak valve acceleration, was tried. The optimized cam profile was tested experimentally and found that the measured valve displacement and pushrod force show only very small error from the analytically predicted model simulation results.

본 논문에서는 우선 밸브 기구의 동적 특성을 보다 정교하게 묘사하기 위해서 4 자유도 집중 질량 모델을 세우고 시뮬레이션 결과와 실험 결과를 비교하여 실험을 더 잘 묘사할 수 있도록 모델을 개선하였다. 그리고 수립된 모델을 사용하여 밸브 변위, 속도, 가속도 특성 및 밸브 기구의 작동 오차를 정의하였다. 이 평균 자승 오차를 최소함으로써 중어진 캠 변위는 크게 변화시키지 않으면서 가속도 및 속도를 최소화한 캠을 설계하였다.

Keywords