군용전차(軍用戰車) 통과(通過)에 대한 도로교량(道路橋梁)의 안전도분석(安全度分析) 및 내하력판정(耐荷力判定)

Safety Assessment and Rating of Road Bridges against the Crossing of Heavy Military Tanks

  • 조효남 (한양대학교 공과대학 토목공학과) ;
  • 한봉구 (육군사관학교 토목공학과) ;
  • 전재명 (육군사관학교 토목공학과)
  • 투고 : 1987.12.07
  • 발행 : 1988.03.31

초록

본(本) 연구(硏究)에서는 군용전차의 교량통과시 노후도(老朽度)를 비롯한 각종 저항(抵抗) 및 하중(荷重)관련 불확실량(不確實量)을 체계적으로 포함한 한계상태모형(限界狀態模型)을 유도하고, 실용적이며 진보된 2차(次)모멘트 신뢰성(信賴性) 이론(理論)을 사용하여 군용교량(軍用橋梁) 및 일반교량(一般橋梁)의 신뢰성(信賴性)에 기초한 안전도(安全度) 분석방법(分析方法)과 하중저항계수(荷重抵抗係數) 형식의 급수계산방법(級數計算方法)을 제안(提案)하였다. 본(本) 연구(硏究)에서 제안(提案)하는 안전도(安全度) 분석(分析) 및 내하급수(耐荷級數) 판정방법(判定方法)을 몇 개의 실제 교량에 적용하여 보았다. 본(本) 연구(硏究)의 결과 현행 재래식 허용응력개념에 의한 NATO 급수계산방법은 실내하력(實耐荷力) 판정(判定)이 아닌 명목적인 급수판정방법에 불과함을 알 수 있으며, 따라서 본 연구에서 제시(提示)한 신뢰성방법(信賴性方法)에 의한 안전도(安全度) 분석방법(分析方法)과 하중(荷重)-저항계수(抵抗係數)형 급수 계산방법이나 이에 대응하는 합리적인 허용응력법(許容應力法)에 의한 실내하급수(實耐荷級數) 계산방법(計算方法)의 도입이 시급하다고 본다.

This study is intended to propose an approach to reliability-based safety evaluation as well as LRFR(Load and Resisitance Factor Rating) type capacity classification of military or civilian bridges based on the limit state models which are delived by incorporating all the uncertainties of resistance and load random variables including deterioration, and are used in a practical AFOSM (Advanced First Order Second Moment) method. The proposed methods for the assement of safety and load carrying capacity are applied for the evaluation of rating and classifications of several practical bridges against the crossing of military vehicles. Based on the observation of the numerical results, it can be concluded that the current NATO classification method which is based on the traditionl allowable stress concept can not provide real load carrying capacity but results in nominal classification, and therefore the reliability-based safety evaluation and LRFR-classification method or the corresponding rational allowable stress method proposed in this paper may have to be introduced into the classification practice.

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