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A Study on the Effect of Physico- Chemical Factors in Wear Mechanism in a Lubricated Concentrated Contact (I)

윤활시스템에서 마모메카니즘에 미치는 물리화학적 영향에 관한 연구(I)

  • 최웅수 (한국과학기술원 기계공학부) ;
  • 권오관 (한국과학기술원 기계공학부) ;
  • 문탁진 (고려대학교 재료공학과) ;
  • 유영홍 (고려대학교 화학공학과)
  • Published : 1988.04.01

Abstract

On the basis of the thermally-activated Wear theory, it is well estabilished that the secondary activated energy, which is mainly resulted from the exothermic reaction of hydrogen from thermal decomposition of the hydrocarbons at the high temperature and the high speed, caused catastropic failure. The new additive, viz., DEP was synthesized to reduce or eliminate the hydrogen effect at the contact junction. Through the thermal degrading and the thermodynamic consideration, the synthesized additive, viz., DEP showed the possibiliy as the hydrogen scavenger.

고온, 고속의 가혹한 조건하에서 윤활유의 열분해시 생성되는 수소의 발열반응에 의한 이차적인 열활성화 에너지에 기인되어 금속의 마멸현상을 가속화시키는 열활성화이론을 기본으로 하여 수소의 영향을 제거 혹은 감소시키기 위해 새로운 첨가제인 diethyl-3,5-di-t-butyl-4-hydroxy benzyl phosphonate(DEP)을 합성하였다. Termal degrading 실험과 열역학적 고찰을 통하여 합성첨가제인 DEP가 hydrogen scavenger로서의 작용 가능성을 확인하였다.

Keywords