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Prediction of fracture toughness for turbine rotor steels from their mechanical test results

터어빈 로우터용 강에 대한 기계적 성질로부터 파괴인성치$K_IC$예측에 관한 연구

  • 이학문 (한국중공업(주) 기술연구소) ;
  • 정순호 (경남대학교 공대 기계설계학과) ;
  • 장윤석 (한국중공업(주) 기술연구소) ;
  • 이치우 (경남대학교 공대 기계설계학과)
  • Published : 1987.09.01

Abstract

Mechanical properties tests and fracture toughness tests of turbine rotors were performed in the wide range of temperatures, -150.deg.C-+150.deg.C, and fracture toughness values from above tests were compared with the estimated values from mechanical properties at lower and upper shelf temperatures and FATT. The relations between mechanical properties and $K_{IC}$ properties proposed by Rolfe and Begley were reviewed and confirmed through these experimental results. On the fracture surfaces of some specimens which were satisfied with the Ikeda's $K_{IC}$ criterion micro dimple zone was detected at the rear of fatigue crack zone and it was confirmed that these specimens were not satisfied with the thickness requirement of ASTM E 399.E 399.

본 연구에서는 한국중공업에서 실제로 제작한 터어빈 로우터를 시험편으로 하 여 -150.deg. C에서 +150.deg. C에 걸쳐 인장시험, 충격시험 및 파괴인성시험을 실시하여 각 온 도에서 기계적 성질과 파괴인성치를 시험적으로 구하고 Begley-Logsdon의 방법에 따라 파괴인성치를 예측하여 예측방법의 유용성 여부를 조사하고 또한 파단면의 양상을 함 께 검토하였다.

Keywords