Automation of Longline -Magnetic Splitting Machine for Hooks- I-

주낙 어구의 자동화 -전자식 낚시 분리장치에 관한 연구- I-

  • LEE Chun-Woo (Department of Fisheries Technology, National Fisheries University of Pusan) ;
  • KO Kwan-Soh (Department of Fisheries Technology, National Fisheries University of Pusan)
  • 이춘우 (부산수산대학 어업학과) ;
  • 고관서 (부산수산대학 어업학과)
  • Published : 1986.03.01

Abstract

A longline is made of many snoods with baited hooks which are connected to mainline at constant intervals. Hauling the mainline, removing the unused baits and the hooked fish, and the arrangement of hooks are dependent on mainly manual labour as compared with mechanized other fishing gear in fishing operation. The mechanization for longline operation is needed in order to eliminate the manual handling and to shorten the labour time. The magnetic hook splitting apparatus which consists of the hook separator and the guide leading to storage magazine rail was devised for the mechanization of hauling operation. The experiments were carried out in order to measure the splitting rate of hooks in accordance with the hauling speed of mainline and magnetic flux density of splitting apparatus from February to November, 1985. The splitting rate was $94\%$ for the Alaska pollack (Theragra chalcogramma) hook and $96\%$ for the halibut (Paralichthys olivaceus) hook at the hauling speed 24 m/min and magnetic flux density 482 gauss. The unsplitting of hooks was caused by entangling snood in the mainline and low magnetic flux density. The rate is greater the faster hauling speed and the lower magnetic flux density, with an average of about $6\%$, The magnetic flux density needed to hook splitting becomes increased with the increasing hauling speed. When the practical hauling speed is from 20 to 35m/min, the magnetic flux density is needed from 400 to 850 gauss.

현재 주낙 어업은 주로 수동식 조업에 의존하고 있어서 많은 인력과 시간을 소비하고, 어업생산성이 낮은 실정으로 어구의 자동화가 절실히 요망된다. 본 실험에서는 양승과정을 자동화시키기 위해서 전자석을 사용한 낚시 분리 장치(hook separator)를 제작하고, 명태 낚시와 광어 낚시로 구성한 주낙어구에 대하여 낚시 분리성능을 실험하여 양호한 결과를 얻었으며, 아울러 양승속도에 따른 자속밀도와 분리율의 관계를 고찰하였다. 그 결과는 다음과 같다. 1. 낚시 분리 장치의 분리율은 양승속도가 24m/min일 때 482gauss의 자속밀도에서 명태 낚시가 $94.2\%$, 광어 낚시가 $96.2\%$였다. 2. 모릿줄과 아릿줄의 엉킴에 의한 낚시의 탈락은 평균 $6\%$ 정도였고, 양승속도가 증가될수록 자속밀도가 낮을수록 증가되었다. 3. 양승속도가 증가됨에 따라 낚시 분리에 필요한 자속밀도도 증가하였다. 엉킴에 의한 탈락을 제외할 때 양승속도(V)와 자속밀도(M.F.D)와의 관계는 $M.F.D={\alpha}V^{\beta}+{\gamma}$로 표현되었다. 여기서 ${\alpha}=0.5,\;{\beta}=2,\;{\gamma}=225$(명태 낚시), 210(광어 낚시)였다.

Keywords