Studies on the Marketing of Eggs

계란의 유통에 대한 조사연구

  • Published : 1985.05.01

Abstract

These studies were carried out to obtain the materials for the establish ment of marketing standard of eggs. The data for these studies were collected from 8 collection traders, 16 whole sale traders, 12 retail stores and 6 supermarkets located at the suburbs of Seoul, Daejon, Kwangju and Busan. The weight grading of eggs was operated by egg producers and the price differences were 2-3 won by marketing channels. Most jumbo and extra-large eggs were sold for table e99s, large eggs were sold for restaurant and table eggs and medium and small eggs were sold for restaurants. Egg consumers prefer the brown shell eggs to white shell eggs in spite of higher prices by 1.5 won and most consumers trusted the egg gradings. The purchasing unit of eggs at retail store was 30 eggs, and consumers wanted 10 eggs packing. The average packing cost per 10 eggs was 10-20 won and 55-64% of consumers hoped packed eggs and most of eggs were sold within 7 days after they arrived at retail stores.

본 연구는 우리나라의 계란 유통현황을 조사하기 위하여 서울근교, 대전근교, 광주근교, 부산근교에 소재하고 있는 수집상 8개소, 도배상 16개소, 소매상 12개소 및 슈퍼마켓 6개소를 대상으로 설문서를 작성하여 설문조사하였고 그 결과를 계란의 유통규격 설정을 위한 기초자료를 얻고자 실시하였다. 1. 계란의 중량별 구분은 생산자가 주로 실시하며 이 계란의 유통가격은 유통단계별로 2-3원 차가 있었으며 왕란 및 특란은 가정소비가 많았고 대란은 음식점과 가정집에서 그리고 중란과 소란은 음식점에서 주로 소비하고 있다. 2. 소비자 측면에서 볼 때 갈색란을 개당 1.5원씩 더 주고 구입하는 경향이 있었고 중량별 구분은 대체로 믿고 있었다. 3. 소비자의 계란 1회구입량은 30개 주였으며 포장할 경우 10개 단위의 포장을 희망하고 있으며 10개의 포장비용은 10-20원이었고 포장판매를 원하고 있는 비율이 55-64% 정도나 되었다. 4. 유통상인이 구입한 계란은 7일이내에 대부분 판매하고 있으며 계란이 가장 많이 판매되는 계절은 가을이며 G. P센타가 필요하다고 생각하는 비율이 36.4%나 되었다.

Keywords