Hybrid Learning-Based AI Education System Design Model

하이브리드 러닝 기반 AI 교육 시스템 구성

  • Hong, Misun (Intelligence Software Education Research Institute, Jeju National University) ;
  • Bae, JinAh (Intelligence Software Education Research Institute, Jeju National University) ;
  • Park, Jung-Hwan (Intelligence Software Education Research Institute, Jeju National University) ;
  • Cho, Jungwon (Intelligence Software Education Research Institute, Jeju National University)
  • 홍미선 (제주대학교 지능소프트웨어교육연구소) ;
  • 배진아 (제주대학교 지능소프트웨어교육연구소) ;
  • 박정환 (제주대학교 지능소프트웨어교육연구소) ;
  • 조정원 (제주대학교 지능소프트웨어교육연구소)
  • Published : 2022.10.03

Abstract

We propose how to configure the AI education system based on the purpose of hybrid learning and the teaching-learning principle. Based on the four components of hybrid learning, we have designed the system conceptual diagram and DB configuration diagram for on-line and offline learning environments for effective AI education. The proposed AI education system model in this paper is expected to be a foundation for maximizing the effectiveness of AI education according to the level and needs of learners and building a more effective learner-centered learning environment in cultivating computational thinking in AI education.

본 논문에서는 하이브리드 러닝의 목적 및 교수-학습 원리를 기반으로 AI 교육 시스템의 구성안에 대해 제안하였다. 이를 위해 하이브리드 러닝의 4가지 구성요소를 바탕으로 AI 교육을 효과적으로 운영하기 위한 온·오프라인 학습환경(메타버스 기반, 앱 기반, 면대면 기반) 등의 시스템 개념 구성도와 시스템에 필요한 DB 구성도를 설계하였다. 본 연구에서 제안한 AI 교육 시스템 모형은 학습자의 수준 및 요구에 따라 AI 교육의 효과성을 극대화하고 AI 교육을 통한 컴퓨팅 사고력 함양에 있어 더 효과적인 학습자 중심의 학습 환경을 구축하는 데 도움이 될 것으로 기대한다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2021년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2021S1A5C2A04088646).