A Study on the Development and Performance Improvement of Chatbot for Office Automation

행정업무 자동화 챗봇 개발 및 성능 향상에 관한 연구

  • Published : 2022.05.26

Abstract

Many office workers spend a lot of time performing repetitive office tasks in inefficient ways. We developed a user-friendly chatbot system based on Kakaotalk to automate repetitive tasks and used the chatbot in the real workplace. In the process of operating the chatbot, if several people use the chatbot at the same time, the server was down or could not respond. To address these issues, we performed code migration of programs used by chatbot back-end servers and tried several ways to improve server performance such as database redesign and load balancing. To determine how much each method affects performance improvement, we measured total request per second and average latency. After that, we proposed ways to improve the problems of using the chatbot in the work environment.

조직에서 이루어지는 반복적인 행정업무는 비효율적인 방법으로 진행되는 경우가 많다. 본 연구에서는 반복적인 작업을 자동화하기 위해 사용자의 접근성이 좋은 카카오톡 기반의 챗봇을 개발하고 실제 업무 환경에 사용했다. 그 결과 챗봇을 실제 운용하는 과정에서 여러 명이 동시에 접속할 때 서버가 다운되거나 응답이 되지 않는 문제를 확인했다. 이를 개선하기 위해 챗봇 서버에서 사용하는 프로그램의 언어를 변경하는 코드 고도화를 진행했으며, 데이터베이스 구조를 새로 설계하고 로드 밸런싱을 통해 서비스의 부하를 분산시키는 등 성능 향상을 위해 여러 방법을 시도했다. 각각의 방법이 얼마나 성능 개선에 영향을 주는지 확인하기 위해 초당 처리량, 평균 레이턴시 등의 지표를 통해 비교 후 챗봇을 실제 업무 환경에서 사용하면서 발생한 문제에 대한 개선방안을 제시했다.

Keywords