A Study on Efficient VR Room Escape Game Production

효율적인 VR방탈출 게임 제작에 관한 연구

  • Lee, Yun-ho (Dept. of Virtual/Augmented Reality, Graduate School, Namseoul University) ;
  • Sheo, Dong-hee (Dept. of Visual Arts Design, Namseoul University) ;
  • Song, Eun-jee (Dept. of Computer Science, Namseoul University)
  • 이윤호 (남서울대학교 대학원 가상증강현실학과) ;
  • 서동희 (남서울대학교 영상예술디자인학과) ;
  • 송은지 (남서울대학교 컴퓨터소프트웨어학과)
  • Published : 2022.05.26

Abstract

As virtual reality drew attention, VR room escape games were based on the most popular and successful VR content. This study was based on the survey results of citizens who experienced actual VR room escape and field-type room escape. It clarifies the parts that can be implemented and the parts that have technical limitations. And the factors that can increase the immersion of VR room escape games are analyzed. It is hoped that the significance of the research can contribute to the production of more advanced VR escape games and further VR contents.

가상현실이 주목받으면서 가장 대중적이고 성공적인 VR콘텐츠로 VR 방 탈출 게임을 기준으로 하였다. 본 연구에서는 실제 VR 방 탈출과 현장형 방 탈출을 체험한 시민들의 설문결과를 토대로 하였다. 현재 구현이 가능한 부분과 기술적인 한계가 있는 부분을 명확히 한다. 그리고 VR 방 탈출게임의 몰입감을 높일 수 있는 요소들을 분석한다. 연구의 의의로 더욱 발전된 VR 방 탈출 게임과 더 나아가 VR콘텐츠의 제작에 기여할 수 있기를 바란다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 과학기술정보통신부 및 정보통신기획평가원의 대학ICT연구센터육성지원사업의 연구 결과로 수행되었음 (IITP-2022-2018-0-01431)