Big Data using Artificial Intelligence CNN on Unstructured Financial Data

비정형 금융 데이터에 관한 인공지능 CNN 활용 빅데이터 연구

  • 고영봉 (호서대학교 벤처대학원) ;
  • 박대우 (호서대학교 벤처대학원)
  • Published : 2022.05.26

Abstract

Big data is widely used in customer relationship management, relationship marketing, financial business improvement, credit information and risk management. Moreover, as non-face-to-face financial transactions have become more active recently due to the COVID-19 virus, the use of financial big data is more demanded in terms of relationships with customers. In terms of customer relationship, financial big data has arrived at a time that requires an emotional rather than a technical approach. In relational marketing, it was necessary to emphasize the emotional aspect rather than the cognitive, rational, and rational aspects. Existing traditional financial data was collected and utilized through text-type customer transaction data, corporate financial information, and questionnaires. In this study, the customer's emotional image data, that is, atypical data based on the customer's cultural and leisure activities, is acquired through SNS and the customer's activity image is analyzed with an artificial intelligence CNN algorithm. Activity analysis is again applied to the annotated AI, and the AI big data model is designed to analyze the behavior model shown in the annotation.

빅데이터는 고객 관계 관리, 관계 마케팅, 금융 업무 개선, 신용정보 및 위험 관리 분야에서 크게 활용되고 있다. 더욱이 최근에 COVID-19 바이러스로 인하여 비대면 금융거래가 보다 활발해지면서 고객과의 관계 측면에서 금융 빅데이터의 활용이 더 요구되고 있다. 고객 관계 측면에서 금융 빅데이터는 기술적인 접근보다 감성적적인 접근이 필요한 시기가 도래하였다. 관계 마케팅 측면에서도 인지적, 이성적, 합리적인 면보다는 감성적인 면을 중요시 할 필요성이 대두되었다. 하지만, 기존의 금융 데이터는 텍스트 형태의 고객 거래 데이터, 기업재무정보, 설문지등을 통하여 수집되고 활용되었다. 본 연구는 SNS를 통하여 고객의 문화 활동, 여가 활동 기반의 고객의 감성적인 이미지 데이터 즉, 비정형 데이터를 획득하여 고객의 활동 이미지를 인공지능 CNN 알고리즘으로 분석한다. 활동 분석은 다시 주석을 달은 인공지능에 적용하고, 주석에 나타난 행동 모델을 분석하는 인공지능 빅데이터 모델을 설계한다.

Keywords