Emotional and cognitive response process of mobile payment system users

모바일 결제시스템 사용자의 정서적, 인지적 반응 과정

  • Published : 2022.05.26

Abstract

In the process leading to the continuous use of mobile payment system users, emotional and cognitive reactions are carried out. In this study, a questionnaire was conducted to determine the effect of external factors(social, system, service factors) of the mobile payment system on the continuous use of emotional responses(pleasure, emotional trust) and cognitive responses(cognitive trust). The structural model was tested using SPSS and PLS. As a result of the analysis, it was found that external factors affect emotional and cognitive responses, and cognitive responses affect continuous use.

모바일 결제 시스템 이용자들의 지속적 사용으로 이어지는 과정에서는 정서적, 인지적 반응 과정을 거친다. 본 연구에서는 모바일 결제 시스템의 외부요인(사회적, 시스템, 서비스 특성)이 정서적 반응(즐거움, 정서적 신뢰)과 인지적 반응(인지적 신뢰)이 지속적 사용에 미치는 영향을 파악하기 위해 설문을 진행하였으며, SPSS와 PLS를 사용하여 구조적 모형을 검정하였다. 분석 결과 주요 외부요인이 정서적 반응과 인지적 반응에 영향을 주고, 인지적 반응은 지속적인 사용의도에 영향을 주는 것으로 나타났다.

Keywords