매장 무인화를 위한 주문 시스템 설계

Design of Drive Thru for Unmanned Order System

  • 발행 : 2021.10.03

초록

최근 대부분의 매장에서 직원과 고객이 직접 대면하여 주문 하는 시스템이 사라지고 무선 주문 시스템인 키오스크가 도입되고 있다. 하지만 매장에서 서비스하고 있는 Drive-Thru는 아직까지 직원과 고객이 직접 소통을 하여 주문 하는 시스템을 가지고 있다. 본 논문에서는 Drive-Thru의 직원과 고객이 직접 소통하는 부분을 QR-Code를 이용하여 고객이 직원과 대면하지 않고 주문을 하는 Drive-Thru 시스템의 설계를 제안한다. 비대면 Drive-Thru 시스템은 매장 내의 직원을 최소화하여 더욱 자동화 된 시스템 제공을 목적으로 한다. 이에 따라 고객들은 더욱 정확한 서비스를 제공 받으며 소비의 질을 높일 수 있는 효과를 지닌다.

Recently, Kiosks, a wireless ordering system, has been introduced as the system where employees and customers order in person has disappeared in most stores. However, Drive-Thru, which is serviced in stores, still has a system where employees and customers communicate directly to order. In this paper, we propose the design of a Drive-Thru system in which customers order direct communication between Drive-Thru's employees and customers without facing them using QR-Code. The non-face-to-face Drive-Thru system aims to provide a more automated system by minimizing employees in the store. As a result, customers receive more accurate services and have the effect of improving the quality of consumption.

키워드

과제정보

본 연구는 과학기술정보통신부 및 정보통신기획평가원의 SW중심대학지원사업의 연구결과로 수행되었음(1711102971).