Analysis of Resilience according to Crossing School Practical Classes in Raspberry Pi

라즈베리파이 실습 수업에서 교차 등교 수업에 따른 회복탄력성 분석

  • Published : 2021.10.03

Abstract

In this study, the difference in resilience was analyzed based on the results of a study of classes that practiced using Raspberry Pi, which had to cross school due to temporarily conducting online classes due to the COVID-19 pandemic. As a result of the study, in online classes, 14 people had resilience less than 150, 32 people who had 150 or more and less than 180, and 9 people who had 180 or more. On the other hand, in the school attendance class, there were 7 people with resilience less than 150, 29 people with resilience less than 150 and less than 180, and 20 people with more than 180. Therefore, in subjects where programming using Raspberry Pi and circuit manufacturing are taught at the same time, the laboratory and practice environment should be able to proceed properly as much as possible. should proceed mainly.

본 연구에서는 COVID-19 판데믹에 의하여 일시적으로 온라인 수업을 실시함으로 인하여 교차 등교를 하게 된 라즈베리파이를 활용한 실습을 한 학급들을 연구한 결과를 토대로 회복탄력성 차이를 분석하였다. 연구의 결과로는 온라인 수업에서는 회복탄력성 150미만이 14명, 150이상 180미만이 32명, 180이상이 9명으로 나타났다. 반면에 등교 수업에서는 회복탄력성 150미만이 7명, 150이상 180미만이 29명 180이상이 20명으로 나타났다. 따라서, 라즈베리파이를 사용하여 프로그래밍을 진행하고 회로 제작을 동시에 수업하는 과목에서는 되도록 실험실습 환경이 제대로 진행될 수 있어야 하며, COVID-19으로 인하여 부득이하게 온라인 수업으로 진행할 시에는 실기 수업은 뒤로 미루고 이론 수업 위주로 진행하여야 한다.

Keywords