A Study on the Possibilities and Limitations of ICT- based Non-face-to-face Disaster Psychological Support

ICT 기반 비대면 재난심리지원의 가능성과 한계에 대한 고찰

  • Published : 2021.10.03

Abstract

Recently, the COVID-19 Pandemic is not an infectious disease-level disaster, but a complex disaster, making it difficult to respond with traditional disaster response management methods. As a result, experiencing psychological stress and trauma such as COVID-19 has emerged as a new social problem. In preemptively predicting and effectively responding to these psychological disasters and crises, the necessity and direction of non-face-to-face disaster psychological support using ICT technology in traditional services are discussed.

최근 코로나 19팬데믹은 감염병 차원의 재난이 아닌 복합재난의 전형으로 전통적인 재난대응 관리방식으로는 대응하기가 어려워졌다. 이에 코로나 블루와 같은 심리적 스트레스와 트라우마를 경험하는 것이 새로운 사회문제로 부상하였다. 따라서 심리적 재난 및 위기를 선제적으로 예측하고 효과적으로 대응함에 있어 전통적 서비스에 ICT기술을 활용한 비대면 재난심리지원의 필요성과 방향에 대해 논한다.

Keywords