A Study on Changes in Seafarers Functions and Manpower Training by the Introduction of Maritime Autonomous Surface Ships

자율운항선박 도입에 따른 선원직능 변화와 인력양성에 관한 연구

  • Sung-Ju Lim (Graduate School, Korea Maritime and Ocean University) ;
  • Yong-John Shin (Div. of Shipping Management, Korea Maritime and Ocean University)
  • 임성주 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 신용존 (한국대학교 해운경영학부)
  • Published : 2021.11.18

Abstract

This study is based on Degree of Recognition and AHP surveys for experts, this study investigates changes in the demand of seafarers in response to changes in the shipping industry environment in which Maritime Autonomous Surface Ships(MASS) emerge according to the application of the fourth industrial revolution technology to ships, and it looks into changes in seafarers' skills. It also analyzes and proposes a plan for cultivating seafarers accordingly. As a result of Degree of Recognition and AHP analysis, it is analyzed that a new training system is required because the current training and education system may cover the job competencies of emergency response, caution and danger navigation, general sailing, cargo handling, seaworthiness maintenance, emergency response, and ship maintenance and management, but jobs such as remote control, monitoring diagnosis, device management capability, and big data analysis require competency for unmanned and shore based control.By evaluating the importance of change factors in the duties of seafarers in Maritime Autonomous Surface Ships, this study provides information on seafarers educational institutions response strategies for nurturing seafarers and prioritization of resource allocation, etc. The importance of factors was compared and evaluated to suggest changes in the duties of seafarers and methods of nurturing seafarers according to the introduction of Maritime Autonomous Surface Ships.It is expected that this study is meaningful as it systematically derived the duties and competency factors of seafarers of Maritime Autonomous Surface Ships from a practical point of view and analyzed the perception level of each relevant expert to diagnose expert-level responses to the introduction of Maritime Autonomous Surface Ships.

본 연구는 제4차 산업혁명 기술이 선박에도 적용됨에 따라 자율운항 선박이 출현하는 해운산업 환경 변화에 대응한 선원의 직무와 역량 변화를 문헌 연구 및 전문가 대상의 인식도 조사와 AHP 설문조사를 통해 분석하였다. 인식도 조사와 AHP 분석결과 도출된 중요 요인들을 종합하면 비상대응, 주의 및 위험항해, 일반항해, 화물취급, 감항성 유지, 비상상황대처, 선박정비·관리 등의 직무는 기존 해기사 교육체계로 교육이 가능하지만, 원격제어, 모니터링 진단, 기기운용능력, 빅데이터 분석 등의 직무는 해기사의 역할보다는 무인화 및 육상 제어를 위한 직무가 강조된 것으로 이를 위한 새로운 해기교육시스템 도입이 필요한 것으로 분석되었다. 자율운항선박의 해기사 직무변화 요인의 중요도를 평가함으로써 해기인력 양성에 대한 관련 선원양성 및 교육기관들의 대응전략과 자원배분의 우선순위 결정 등에 대한 정보를 제공하고 있으며, 해기사 직무 요인과 역량 요인에 대한 인식도와 해기사 직무 요인의 중요도를 비교 평가하여 자율운항선박 도입에 따른 해기사 직무변화 및 해기인력 양성 방안을 제시하였다. 본 연구는 자율운항선박의 해기사 직무 및 역량 요인을 실무적 관점에서 체계적으로 도출하였으며, 관련 전문가별 인식도를 분석함으로써 자율운항선박 도입에 대한 전문가 차원의 대응 실상을 진단해 보았다는 데 연구의 의의가 있다.

Keywords