Analysis of Resilience according to Crossing School Classes in Microprocessor Learning

마이크로프로세서 수업에서 교차 등교 수업에 따른 회복탄력성 분석

  • Published : 2021.05.03

Abstract

In this study, the difference in resilience was analyzed based on the results of the microprocessor class for the group who temporarily conducted online learning due to COVID-19 and made a cross-school course. As a result of the study, the resilience value in online learning was found to be less than 150 in 12, 150 to less than 180 in 33, and 180 or more in 10. On the other hand, the resilience value in offline learning was found to be less than 150, 8 people, 150 or more, 180, 30, 180 or more, 17. Therefore, in subjects that teach hardware and software at the same time, such as a microprocessor, it is necessary to proceed with offline learning that can establish a laboratory learning environment, and when proceeding with online learning unavoidably due to COVID-19, the theory is the same as other theoretical subjects. Content should be focused on.

본 연구에서는 COVID-19에 의하여 일시적으로 온라인 수업이 실시되어 교차 등교를 하게 된 집단이 마이크로프로세서 수업을 한 결과를 토대로 회복탄력성 차이를 분석하였다. 연구의 결과로는 온라인 수업에서는 회복탄력성 150미만이 12명, 150이상 180미만이 33명, 180이상이 10명으로 나타났다. 반면에 등교 수업에서는 회복탄력성 150미만이 8명, 150이상 180미만이 30명 180이상이 17명으로 나타났다. 따라서, 마이크로프로세서 수업과 같이 하드웨어와 소프트웨어를 동시에 수업하는 과목에서는 되도록 실험실습 환경을 구축할 수 있는 등교 수업으로 진행하여야 하며, COVID-19으로 인하여 부득이하게 온라인 수업으로 진행할 시에는 다른 이론 과목과 동일하게 이론 내용을 중점적으로 진행하여야 한다.

Keywords