Analysis of Human Error Characterirstics of Navigator in Ship Maneuvering

선박조종에 나타난 해기사 인적오류 특성 분석

  • Park, Deukjin (Graduated school, Mokpo National Maritime University) ;
  • Yang, Hyeongseon (Division of Navigation Science, Mokpo National Maritime University) ;
  • Yang, Wonjae (Division of Navigation Science, Mokpo National Maritime University) ;
  • Yim, Jeong-Bin (Division of Navigation Science, Korea Maritime and Ocean University)
  • 박득진 (목포해양대학교 대학원) ;
  • 양형선 (목포해양대학교 항해학부) ;
  • 양원재 (목포해양대학교 항해학부) ;
  • 임정빈 (한국해양대학교 항해학부)
  • Published : 2019.11.20

Abstract

Marine accidents continue to occur every year due to human errors. The purpose of this study is to promote navigational safety by preventing ship collision accidents caused by human errors of behavior of navigators. There are two ways to manage human error caused by navigator's behavior. It is divided in individual approach and system approach, which is applied to situational awareness theory and Rasmussen's behavioral theory. This study investigated past marine accidents caused by human error and conducted experiments using ship handling simulators to identify these two behavioral characteristics. After analyzing two human error characteristics, we will propose a countermeasure in next study.

선박을 조종할 때 발생하는 항해사의 인적오류로 인해 해양사고는 매년 꾸준히 발생하고 있다. 이 연구의 목적은 해기사가 선박조종에 나타난 행동으로 인해 발생하는 인적오류에 의해서 야기 될 수 있는 선박충돌사고를 예방하여 항행안전을 도모하는 것이다. 해기사의 행동으로 발생하는 인적오류를 관리 할 수 있는 방법은 두 가지이다. 개인 접근법과 시스템 접근법으로 구분되며, 이는 상황인식이론과 라스무센의 행동이론으로 적용되었다. 이를 과거 해양사고에서 발생한 인적오류를 조사하고, 선박조종시뮬레이터를 이용하여 실험을 진행해 이 두 가지 행동 특성을 식별하였다. 두 가지 해기사 인적오류 특성을 분석하였으며, 이를 기반으로 추후에는 대응 방법을 제안하고자 한다.

Keywords