VR Image Watermarking Method Considering Production Environments

제작 환경을 고려한 VR 영상의 워터마킹 방법

  • Published : 2019.05.23

Abstract

This paper proposes a watermarking method for copyright protection of images used in VR. The Embedding method is that finds the point through the SIFT feature points, inserts the watermark by using DWT and QIM on the surrounding area. The objective image to extract the embedded watermark is the projected image and its method finds the SIFT feature points and extracts watermark data from its surrounding areas after correction by using inverse process of matching and projection in the VR image production process. By comparing the NCC and BER between the extracted watermark and the inserted watermark, the watermark is determined by accumulating the watermark having a threshold value or more. This is confirmed by comparing with a conventional method.

본 논문은 가상현실 기술에서 사용되는 영상의 저작권 보호를 위한 워터마킹 방법을 제안한다. 삽입 방법은 SIFT 특징점을 통해 삽입할 위치를 찾고, 그 주변 영역에 이산 웨이블릿 변환과 QIM을 수행하여 워터마크를 삽입한다. 워터마크 추출 대상은 투영 영상이며, 방법은 SIFT 특징점을 통해 추출할 위치를 찾고, 그 주변 영역을 VR 영상 제작과정에서 생기는 정합과 투영을 고려하여 역 과정을 통해 보정 후 추출한다. 추출한 워터마크와 삽입 워터마크와의 NCC와 BER 비교를 통해 임계값 이상을 가지는 워터마크를 누적하여 최종 워터마크를 확정한다. 이에 대해 통상적인 방법과의 비교를 통해 유효함을 확인한다.

Keywords