Proceedings of the Korean Institute of Information and Commucation Sciences Conference (한국정보통신학회:학술대회논문집)
- 2019.05a
- /
- Pages.313-315
- /
- 2019
Automated Clothing Analysis System through Image Analysis
이미지 분석을 통한 자동화 의류 분석 시스템
- Choi, Moon-hyuk (Koreatech University) ;
- Lee, Seok-jun (Koreatech University) ;
- Lee, Hak-jae (Koreatech University) ;
- Kim, So-yeong (Koreatech University) ;
- Moon, Il-young (Koreatech University)
- Published : 2019.05.23
Abstract
Although Korea's fashion market has negative growth, it has been growing again since 2018. This phenomenon means that people are becoming more interested in fashion. As interest in fashion grows, people visit various community sites for reference to find a suitable coordination for themselves. Most community sites, however, are manually categorizing each garment. Not only do these tasks take a lot of time, but they also make it difficult to search for multiple clothing at the same time. In other words, I can't choose what I want at the same time, and if I choose what I want, I have to look at what the model is wearing and refer to it. The problem with this may not help because the coordination in which the model provided is worn is more likely to be the one that the user does not want. In this paper, when the image is uploaded to improve the problem, the clothing is analyzed with AI analysis model and automatically classified and stored. Therefore, not only can you search for one clothes in the existing way, but you can also search for multiple clothes at the same time. The service is expected to allow more people to easily find and refer to the code for themselves.
국내 패션 시장이 마이너스 성장을 전망하였으나 2018년도부터 다시 성장하고 있는 추세이다. 이러한 현상은 사람들이 패션에 대한 관심도가 증가하고 있다는 것을 의미한다. 패션에 대한 관심도가 증가함에 따라 사람들은 자신에게 어울리는 코디를 찾기 위해 여러 커뮤니티 사이트에 방문하여 참고하고 있다. 그러나 대부분의 커뮤니티 사이트들은 각각의 의류에 대해 카테고리 분류 작업을 수작업으로 하고 있다. 이러한 작업은 시간이 많이 소요될 뿐만이 아니라 여러 의류를 동시에 검색을 못 한다는 불편함이 있다. 즉 상의와 하의를 내가 원하는 것을 동시에 선택할 수 없고 상의를 선택하면 상의를 제외한 나머지 옷들은 모델이 입은 것을 보고 참고 해야 한다는 것이다. 이것에 대한 문제점은 제공되는 모델이 입은 코디가 사용자가 원하지 않는 코디일 확률이 높으므로 도움이 되지 않을 수 있다. 본 논문에서는 해당 문제점을 개선하기 위해 이미지를 업로드 하면 의류를 AI 분석 모델로 분석하여 자동으로 카테고리를 분류하여 저장한다. 따라서 기존의 방식대로 의류 1개로만 검색할 수 있을 뿐만이 아니라 자신이 원하는 의류를 여러 개 동시에 검색할 수 있다는 장점이 있다. 해당 서비스를 통해 기존보다 더 많은 사람들이 손쉽게 자신에게 맞는 코디를 찾아 참고할 수 있을 것으로 기대된다.