A Study on the Teaching Method of Mobile Platform App Development for Improving Computing Thinking

컴퓨팅 사고력 향상을 위한 모바일 플랫폼 앱 개발 교수·학습 방법 연구

  • Jeon, Mi-Yeon (Dept of Computer Education, Kongju National University) ;
  • Kim, Eui-Jeong (Dept of Computer Education, Kongju National University) ;
  • Kang, Shin-Cheon (Dept of Computer Education, Kongju National University) ;
  • Kim, Chang-Suk (Dept of Computer Education, Kongju National University) ;
  • Chung, Jong-In (Dept of Computer Education, Kongju National University)
  • 전미연 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김의정 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 강신천 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김창석 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 정종인 (공주대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2019.05.23

Abstract

Not only learners majoring in computer science, but also non-engineered learners want to implement their ideas as apps through real-life problems. In response, first-year university students with little experience in creating apps studied how to develop mobile platform apps to improve computing thinking skills. We applied the teaching and learning procedures of the Discovery-Design-Development among the software teaching and learning models, and used Android Studio Unified Development Environment (IDE) as a development tool to design mobile platform app development projects and assess whether they helped improve computing thinking skills. The application of the designed teaching and learning method found that the project output was implemented as an app through emulator, which gave students high interest in class and satisfaction, and was effective in improving their computing thinking ability.

컴퓨터과학을 전공하는 학습자뿐만 아니라 비전공 학습자도 실생활 문제를 통해 자신의 아이디어를 앱으로 구현하기를 원한다. 이에 앱 제작 경험이 거의 없는 대학교 2학년 학생을 대상으로 컴퓨팅 사고력 향상을 위한 모바일 플랫폼 앱 개발 교수 학습 방법을 연구하였다. 소프트웨어 교수 학습 모델 중 개발 중심 모델(Discovery-Design-Development)의 교수 학습 절차를 적용하고 개발 도구로는 Android Studio 통합 개발 환경(IDE)을 사용하여 모바일 플랫폼 앱 개발 교수 학습 프로젝트를 설계하고 컴퓨팅 사고력 향상에 도움을 주었는지 평가하였다. 설계된 교수 학습 방법을 적용한 결과 학습자들은 프로젝트 산출물이 emulator를 통해 앱으로 구현되어 수업의 흥미 및 만족도가 높았고 컴퓨팅 사고력 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다.

Keywords