딥 러닝을 이용한 대학생활 및 이수학점에 따른 교원임용 후보자 경쟁시험 합격여부 연구

A Study on the Competitive Admission of Candidates for Teacher's Employment by Using Deep Learning

  • 김근호 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 정종인 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김창석 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 강신천 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김의정 (공주대학교 컴퓨터교육과)
  • Kim, Geun-Ho (Dept. of Computer Educaion, Kongju National University) ;
  • Jeong, Chong-In (Dept. of Computer Educaion, Kongju National University) ;
  • Kim, Chang-Seok (Dept. of Computer Educaion, Kongju National University) ;
  • Kang, Shin-Chun (Dept. of Computer Educaion, Kongju National University) ;
  • Kim, Eui-Jeong (Dept. of Computer Educaion, Kongju National University)
  • 발행 : 2019.05.23

초록

최근 고용시장의 불안과 맞물려서 교사 직업에 대한 선호도가 높아짐에 따라 사범대학 및 교육대학의 선호도가 높아지고 있다. 그러나 점차 인구수 감소와 맞물려서 교육부에서 발표되는 임용T.O는 매년 줄어들고 있고 그에 비해 입학학생수 및 재수생숫자는 늘어나 경쟁률은 가파르게 오르고 있는 사정이다. 이로 인하여 사범대학에서는 입학과 동시에 임용시험에 매진하고자하여 대학교가 교원 임용후보자 경쟁시험을 위한 하나의 거대한 학원이 되어가는 분위기이다. 이에 본 연구에서는 학점 및 학생들의 전반적인 학교생활 및 스터디그룹 활용 여부 등을 종합하여 딥 러닝을 이용한 교원임용 후보자 경쟁시험 합격여부의 연관성을 파악하여 사범대학 재학생들에게 학교생활의 청사진을 제시하고자 한다.

In line with the recent job insecurity, the preference for teaching jobs has been increasing for private and educational colleges. However, the T.O., announced by the Ministry of Education in tandem with the decreasing number of people, is decreasing every year, while the competition rate is rising steeply due to the increase in the number of students. As a result, the university is becoming a huge hagwon for teacher-nominee competitive tests as it tries to concentrate on the recruitment exam at the same time as entering the university. In this study, we will present a blueprint for school life to students enrolled in private universities by identifying the connection between the overall use of school life and study groups by students using deep learning.

키워드