소셜네트워크서비스 기반 데이터를 이용한 빅데이터 분석

Big Data Analysis Using on Based Social Network Service Data

  • 남수태 (원광대학교(융복합창의연구소)) ;
  • 신성윤 (군산대학교) ;
  • 진찬용 (원광대학교(융복합창의연구소))
  • 발행 : 2019.05.23

초록

빅데이터 분석은 기존 데이터베이스 관리 도구로부터 데이터를 수집, 저장, 관리, 분석할 수 있는 역량을 말한다. 빅데이터는 디지털 환경에서 생성되는 데이터로 그 규모가 방대하고, 생성 주기도 짧고, 형태도 수치 데이터뿐만 아니라 문자와 영상 데이터를 포함하는 대규모 데이터를 말한다. 빅데이터는 기존 방식으로는 관리와 분석이 어려운 데이터를 의미하며, 거대한 크기(Volume), 다양한 형태(Variety), 빠른 생성 및 유통속도(Velocity)의 특징을 가지고 있다. 따라서 대부분의 산업에서 기업들은 빅데이터의 적용을 통해 가치 창출을 위한 노력을 기하고 있다. 본 연구에서는 다음 커뮤니케이션의 빅데이터 분석도구인 소셜 매트릭스를 활용하여 키워드 의미를 분석하였다. 또한, 분석결과를 바탕으로 이론적 실무적 시사점을 제시하고자 한다.

Big data analysis is the ability to collect, store, manage and analyze data from existing database management tools. Big data refers to large scale data that is generated in a digital environment, is large in size, has a short generation cycle, and includes not only numeric data but also text and image data. Big data is data that is difficult to manage and analyze in the conventional way. It has huge size, various types, fast generation and velocity. Therefore, companies in most industries are making efforts to create value through the application of Big data. In this study, we analyzed the meaning of keyword using Social Matrix, a big data analysis tool of Daum communications. Also, the theoretical implications are presented based on the analysis results.

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