The Study on Gesture Recognition for Fighting Games based on Kinect Sensor

키넥트 센서 기반 격투액션 게임을 위한 제스처 인식에 관한 연구

  • Kim, Jong-Min (Dept. of Convergence Design, Jeju Campus, Korea Polytechnics) ;
  • Kim, Eun-Young (Dept. of Convergence Design, Jeju Campus, Korea Polytechnics)
  • 김종민 (한국폴리텍대학 제주캠퍼스 융합디자인학과) ;
  • 김은영 (한국폴리텍대학 제주캠퍼스 융합디자인학과)
  • Published : 2018.10.18

Abstract

This study developed a gesture recognition method using Kinect sensor and proposed a fighting action control interface. To extract the pattern features of a gesture, it used a method of extracting them in consideration of a body rate based on the shoulders, rather than of absolute positions. Although the same gesture is made, the positional coordinates of each joint caught by Kinect sensor can be different depending on a length and direction of the arm. Therefore, this study applied principal component analysis in order for gesture modeling and analysis. The method helps to reduce the effects of data errors and bring about dimensional contraction effect. In addition, this study proposed a modified matching algorithm to reduce motion restrictions of gesture recognition system.

본 논문에서는 키넥트 센서를 이용한 제스처 인식 방법을 개발하고, 이를 이용한 격투액션 제어 인터페이스를 제안한다. 제스처의 패턴 특징을 추출하기 위해서는 단순한 절대 위치 정보를 이용하는 것이 아닌, 어깨를 중심으로 한 신체 비율 특성을 고려하여 특징을 추출하는 방법을 이용한다. 하지만 동일한 제스처를 수행하더라도 키넥트 센서에 포착되는 각 관절의 위치 좌표값들은 팔의 길이와 방향에 따라 달라질 수 있다는 문제점이 있다. 그래서 논문에서는 제스처를 모델링하고 분석하기 위해 주성분 분석법을 사용하는 방법을 기술한다. 이 방법을 사용함으로서 데이터가 가지는 에러의 영향을 줄일 수 있게 되고, 차원축약의 효과를 얻을 수 있게 된다. 또한 동작 인식 시스템의 동작 제약을 줄이기 위한 방법으로 수정된 매칭 알고리즘을 제안한다.

Keywords