Perception of Virtual Assistant and Smart Speaker: Semantic Network Analysis and Sentiment Analysis

가상 비서와 스마트 스피커에 대한 인식과 기대: 의미 연결망 분석과 감성분석을 중심으로

  • Published : 2018.10.18

Abstract

As the advantages of smart devices based on artificial intelligence and voice recognition become more prominent, Virtual Assistant is gaining popularity. Virtual Assistant provides a user experience through smart speakers and is valued as the most user friendly IoT device by consumers. The purpose of this study is to investigate whether there are differences in people's perception of the key virtual assistant brand voice recognition. We collected tweets that included six keyword form three companies that provide Virtual Assistant services. The authors conducted semantic network analysis for the collected datasets and analyzed the feelings of people through sentiment analysis. The result shows that many people have a different perception and mainly about the functions and services provided by the Virtual Assistant and the expectation and usability of the services. Also, people responded positively to most keywords.

인공지능과 음성인식을 기반으로 한 스마트 디바이스의 장점이 부각되면서, 가상 비서(Virtual Assistant)가 인기를 끌고 있다. 가상 비서는 스마트 스피커를 통해 사용자 경험을 제공하며, 일반 소비자들이 가장 사용하기 쉬운 IoT 디바이스로 평가받고 있다. 본 연구는 주요 가상 비서브랜드의 음성인식 플랫폼과 디바이스에 대한 사람들의 인식에 차이가 있는지 살펴보고자 한다. 이를 위해, 트위터에서 가상비서 서비스를 하는 세 기업의 총 6가지 키워드를 포함한 트윗을 수집했다. 수집한 데이터는 의미 연결망 분석 기법(Semantic network analysis)을 적용해 키워드에 대한 사람들의 인식을 분석했다. 추가로 LIWC 감성분석을 통해 사람들의 긍정/부정적 반응을 분석했다. 분석 결과 사람들은 각 키워드에 대한 반응이 다른 것으로 나타났다. 주로 Virtual Assistant가 제공하는 기능과 서비스에 대한 기대와 사용성에 대한 내용이었다. 또한 대부분의 키워드에 긍정적 반응을 보였다.

Keywords