A Study on Quality Management of MOOC-based e-Learning Service

MOOC 기반 이러닝 서비스의 질 관리 방안에 관한 연구

  • Published : 2017.05.31

Abstract

Recently, MOOC (Massive Open Online Course), which has the characteristics of open content, has been changing the paradigm of university education as it is being serviced by various universities. In addition, MOOC based e-learning service has been developed into various types. The quality management of MOOC-based e-learning services has been studied on the general factors provided by MOOC regardless of MOOC type so far. In this study, we propose a method to improve the quality management of MOOC - based e - learning service by analyzing the factors affecting the quality of e - learning service by MOOC type.

최근 오픈 콘텐츠의 성격을 가지는 MOOC(Massive Open Online Course)가 여러 대학에서 서비스되면서 대학교육의 패러다임을 변화시키고 있으며, 이와 함께 MOOC 기반 이러닝 서비스도 다양한 유형으로 발전하고 있다. 지금까지 MOOC 기반 이러닝 서비스의 질 관리는 MOOC의 유형에 관계없이 MOOC가 제공하는 일반적인 요소들을 대상으로 연구되어 왔다. 본 연구에서는 MOOC 유형별로 이러닝 서비스의 질에 영향을 미치는 요인 분석을 통해 MOOC 기반 이러닝 서비스의 질 관리를 개선하기 위한 방안을 제시한다.

Keywords