Design and Implementation of Education Contents for Prevention of Child Sexual Violence

아동 성폭력 예방을 위한 교육 콘텐츠의 설계 및 구현

  • Kim, Hee-joo (Department of Contents Design, Seoul Women's University) ;
  • Shin, Hye-won (Department of Contents Design, Seoul Women's University) ;
  • Lee, yoon-ji (Department of Contents Design, Seoul Women's University) ;
  • Won, Hye-mi (Department of Contents Design, Seoul Women's University) ;
  • Park, Su e (Department of Contents Design, Seoul Women's University) ;
  • Park, Jung Kyu (Department of Contents Design, Seoul Women's University)
  • 김희주 (서울여자대학교 콘텐츠디자인학과) ;
  • 신혜원 (서울여자대학교 콘텐츠디자인학과) ;
  • 이윤지 (서울여자대학교 콘텐츠디자인학과) ;
  • 원혜미 (서울여자대학교 콘텐츠디자인학과) ;
  • 박수이 (서울여자대학교 콘텐츠디자인학과) ;
  • 박정규 (서울여자대학교 콘텐츠디자인학과)
  • Published : 2017.10.25

Abstract

In this paper, we propose the contents of the visual content of the child's own boundaries and implement the contents based on active learning using touch method. The images consist of four modules, each of which consists of content developments, learning concepts, and learning content. The notion of sexual violence is also aimed at fostering awareness that sexual violence is also an extension of the child's safety. Moreover, the learning content of a learning game improves learning outcomes by receiving a 'compliment' if the game succeeds and receives a 'reward' on the game.

본 논문에서는 아동 자신의 경계를 스스로 인식할 수 있는 내용을 담은 영상 콘텐츠를 제시하고 능동적인 학습을 위한 터치 방식의 콘텐츠를 구현한다. 영상은 총 4개의 모듈로 구성되어 있으며 각 스토리는 내용 전개, 경계 존중 개념 학습, 학습 내용 평가로 진행된다. 경계 존중개념은 성폭력이 일어나는 상황 역시 경계를 넘나드는 행위로 보여 주어 성폭력 문제가 아동 안전의 연장선에 있다는 인식을 심어주는 것을 목표로 하고 있다. 그리고 학습 내용 평가는 터치 게임을 통해 게임에 성공하면 상을 받는 것으로 사용자에게 학습 성취도를 높여준다.

Keywords