Relation with the academic achievement and motivation variables on Educational serious game

모바일 교육용게임에서 학업성취와 동기변인과의 관계

  • Published : 2015.05.26

Abstract

The purpose of this study is examine the relation with the academic motivation variable, cognitive style and the academic achievement, and guide to strategies of Mobile game learning development. Based on cognitive theory, the academic motivation variable has more related with academic achievement. As a result, internal motivation variables has highly positive correlation on academic self efficacy.

본 연구는 학습동기 변인들과 인지 유형들과의 관계가 학업성취와 어떠한 상관관계를 가지고 있는지 알아보고 모바일 교육용게임 개발 모형을 제시하는데 목적을 두고 있다. 인지이론에 근거하면 학습동기변인이 학업성취에 영향을 미치는 것으로 나타나고 있다. 본 연구에서는 동기변인을 주로 살펴본 결과 내재적 동기요인들이 지속적 학업적 자기 효능 및 성취도에 정적 상관관계가 높은 것으로 나타났으며, 일시적, 한시적 상황에서는 내재적 동기요인보다는 외재적 동기 요인이 좀 더 유의미한 관계로 나타났다.

Keywords