메쉬를 활용한 DIBR 기반 중간 영상 화질 향상 방법 연구

A Study on Improving the Quality of DIBR Intermediate Images Using Meshes

  • 발행 : 2014.10.28

초록

다시점 디스플레이용 영상은 주로 레퍼런스가 되는 컬러 카메라와 깊이 카메라의 영상을 입력 받아 DIBR (Depth Image Based Rendering) 기법을 활용, 3차원 점 구름 형태로 재구성 한 후 가상 카메라를 여러 시점에서 배치하여 중간 영상을 생성하여 조합하였다. 이렇게 다시점 중간 영상을 생성하면 원래의 시점에서는 구멍이 없었지만 다른 시점에서는 구멍(Hole)이 보이는 현상이 발생한다. 기존에는 틈새 영역을 채우는 알고리즘을 개발하거나 깊이 영상을 보정하여 개선시키는 방법을 연구하였으나 본 논문에서는 점 구름을 메시(Mesh)화 시키는 알고리즘 중 한 가지인 볼 피봇팅(Ball Pivoting) 방법을 적용시켜 중간 영상의 화질 개선 방법을 설명하고 있다. 마이크로소프트사의 발레와 브레이크 댄서 영상에 개발된 개선 방법을 적용시켜 보았고 PSNR로 비교할 때 약 0.18~1.19정도의 향상을 보임을 확인하였다. 본 논문을 통해 개선 방법과 실험방법, 그리고 결과에 대해 설명한다.

The usual method of generating an image for a multiview display system requires acquiring a color image and depth information of a reference camera. Then, intermediate images, generated using DIBR method, will be captured at a number of different viewpoints and composed to construct an multiview image. When such intermediate views are generated, several holes would be shown because some hidden parts are shown when the screenshot is taken at different angle. Previous research tried to solve this problem by creating a new hole-filling algorithm or enhancing the depth information. This paper describes a new method of enhancing the intermediate view images by applying the Ball Pivoting algorithm, which constructs meshes from a point cloud. When the new method is applied to the Microsoft's "Ballet" and "Break Dancer" data sets, PSNR comparison shows that about 0.18~1.19 increasement. This paper will explaing the new algorithm and the experiment method and results.

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