Favorable analysis of users through the social data analysis based on sentimental analysis

소셜데이터 감성분석을 통한 사용자의 호감도 분석

  • 이민규 (숭실대학교 소프트웨어특성화대학원) ;
  • 손효정 (숭실대학교 소프트웨어특성화대학원) ;
  • 성백민 (숭실대학교 소프트웨어특성화대학원) ;
  • 김종배 (숭실대학교 소프트웨어특성화대학원)
  • Published : 2014.10.28

Abstract

Recently it is used commercially to actively move the data from the SNS service. Therefore, we propose a method that can accurately analyze the information related to the reputation of companies and products in real time SNS environment in this paper.Identify the relationship between words by performing morphological analysis on the text data gathered by crawling the SNS scheme. In addition, it shows the visualization to analyze statistically through a established emotional dictionary morphemes are extracted from the sentence. Here, if the extracted word is not exist in sentimental dictionary. Also, we propose the algorithm that add the word to emotional dictionary automatically.

최근 폭발적으로 증가하는 SNS서비스의 상업적으로 이용하려는 움직임이 활발하다. 따라서 본 논문은 실시간 SNS 환경에서 제조기업과 제품의 평판에 관련된 정보를 정확하게 분석 할 수 있는 방안을 제시한다. 크롤링 방식으로 수집된 SNS의 텍스트 데이터들에 대한 형태소 분석을 수행하여 단어 간 연관성을 파악한다. 또, 문장에서 추출된 형태소는 구축된 감성사전을 통해 통계적으로 분석하여 이를 시각화 하여 보여준다. 이때, 추출된 단어가 감성사전에 존재하지 않을 경우 이를 자동으로 추가하는 기법을 제안한다.

Keywords