A Case Study for successful game media franchise : The maple story

성공한 Game 원 소스 멀티 유즈 사례에 관한 연구 (메이플 스토리를 중심으로)

  • Published : 2013.05.22

Abstract

Today, one of the most important reasons that Media franchise becomes a core part in the visual contents is that they can create added value and profit optimization easily with main source contents. For succeeding in media franchise, outstanding main contents develop and planning ability which can graft main contents onto other genres are required. This paper will analyze media franchise success cases, with The Maple story as the center, will inquire How he succeed in Korea contents market, and will suggest pointing spot of Korea style media franchise. planning ability and several other causes.

오늘날 원소스 멀티유즈(미국에서는 미디어 프랜차이즈라는 용어를 사용함)가 비주얼 콘텐츠 산업에서 시대의 흐름이 된 이유는 하나의 소스 콘텐츠를 가지고 다양하게 활용, 판매해 부가가치를 극대화 시킬 수 있기 때문이다. 이런 원소스 멀티 유즈가 성공하려면 메인이 되는 하나의 뛰어난 콘텐츠 개발 및 이를 다양한 장르에 접목시키는 기획력이 매우 중요하다고 할 수 있다. 본 논문에서는 이런 원소스 멀티유즈의 여러 성공 사례 중, 메이플 스토리를 중심으로 기획력 등 여러 요인을 분석하여 어떻게 한국에서 성공할 수 있었는지, 또한 한국형 원소스 멀티 유즈가 나아가야 할 점을 제안하도록 하겠다.

Keywords