Phenomenological study on influence of e-Learning in the role change of HR staff in hotels

e-Learning 도입에 따른 호텔 HR 담당자들의 역할변화에 관한 현상학적 연구

  • Published : 2013.10.25

Abstract

E-Learning, a technology-based learning process is the obtaining of knowledge from the basis of IT technology. The development of e-Learning requires corporate educational staff as well as HR staff, who manage e-learning, to drastically change their roles. The main reason for this is that the properly adapted and highly experienced education and training abilities of HR staff could accelerate the adoption and usage of e-Learning but they need to clearly select and define an appropriate curriculum from among the extensive mass-customized content with an e-learning basis. Here the research has analyzed the influence of the introduction and usage of e-Learning in hotels on HR staff and their roles from the viewpoint of hermeneutic phenomenology.

e-Learning은 기술기반학습으로 정보통신 기술을 활용하여 지식을 획득하는 과정이다. 이 과정에서 기업교육 담당자의 역할 또한 새로운 변화를 요구받고 있으며, 기업교육 현장에서 e-Learning 팀장이나 교육담당자 등을 포함한 e-Learning을 담당하고 있는 기업의 HR 담당자들 또한 e-Learning에 의한 변화를 심하게 겪고 있다. 그 이유는 기업 특성과 관련하여 내부적으로 HR 담당자의 교육 훈련에 대한 경험축적은 e-Learning 도입 및 활용에 도움을 주기 때문이며, 수많은 커리큘럼이 mass customization화 되어 있기 때문에 이를 명확하게 선정하여 정의하는 것이 HR 담당자들의 몫이기 때문이다. 본 연구는 이러한 인식을 토대로 하여 호텔업에서의 e-Learning 도입과 활용이 호텔의 HR 담당자에게 어떠한 영향을 미치며, 그들 자신의 역할에 어떠한 변화를 가져오는가에 대해 해석학적 현상학(hermeneutic phenomenology)을 채택하여 살펴보고자 하였다.

Keywords