Exploring Individual Differences and Flow in Web 2.0 Services

웹 2.0에서 사용자 특성과 플로우 간 관계

  • Published : 2013.10.25

Abstract

Using flow theory as our foundation, we empirically tested the impact of three personality traits on the level of flow state experience and three user-generated content (UGC) usage types. Findings indicate that extroversion is positively related to the use of UGCs for entertainment, and negatively related to the use of UGCs for communication and information; neuroticism is positively related to the use of UGCs for entertainment and communication; and psychoticism is negatively related to the use of UGCs for information. In addition, only extroversion has an influence on flow, which is positive, and flow has a positive influence on UGC usage for entertainment and communication. This study extends flow theory by exploring antecedents and outcomes of the flow state experience.

플로우 이론에 근거해서 본 연구는 개인의 성격이 UCC를 활용할 때 개인의 플로우 경험과 사용형태에 어떠한 영향을 미치는 가를 탐색하고자 한다. 연구결과는 외향성은 사용자가 오락의 목적으로 UGC를 활용할 때 긍정적인 영향관계를 보인다고 시사하고 있으며, 반면 커뮤니케이션이나 정보추구의 목적일 때는 부정적인 관계가 있음을 나타냈다. 한편, 신경성은 오락 및 커뮤니케이션 목적의 UGC 활용과 긍정적인 관계가 있었으며, 정신병리적 성향의 경우 정보추구적 목적의 UCC 활용과 부정적인 관계를 보였다. 본 연구는 플로우의 선행요인과 영향요인을 포함한 실증연구를 제시함으로써 플로우 이론을 확장함에 그 의의가 있다.

Keywords