The Study on the Market Analysis and Developing an Activation Strategy: From the Perspective of a Cloud Data Center

클라우드 데이터센터 관점에서의 클라우드 시장현황 분석 및 활성화 전략 도출에 관한 연구

  • Published : 2013.10.25

Abstract

The purpose of the current research is to develop a strategy to activate the domestic Cloud Date Center (CDC), which allows various cloud services as a fundamental infrastructure in the rising cloud market. Specifically, the paper is proceeded based on three steps; (1) in the first step, the authors analyzes the overall CDC market including leading domestic as well as international CDC companies (e.g., EMC, HP, IBM, Samsung SDS, LG CNS, SK C&C) focusing on revenue, firm size, employee numbers, total energy consumption, market share, and so on. (2) In the next step, the study derives strengths and weaknesses based on the results of the first step. These strengths and weaknesses help us to deduct the factors which should be reinforced or complimented for the domestic CDC's competitive advantage in the global CDC market. Finally, considering these strengths and weaknesses in the second step, the authors suggest a strategy to activate the domestic CDC. Thus, this research will focus on the development of the strategic direction for the domestic CDC, which includes a checklist of strengths and weaknesses by analyzing the overall CDC market situation.

본 연구는 최근 급성장 중인 클라우드 시장에서 다양한 클라우드 서비스를 가능하게 하는 인프라 역할의 클라우드 데이터센터의 시장현황을 분석하고, 국내 클라우드 데이터센터의 장점과 단점을 파악한 후, 전 세계 시장에서 경쟁력을 가지기 위한 활성화전략을 도출하고자 한다. 보다 구체적으로, 본 연구는 최종 활성화 전략을 도출하기 위해 3단계의 연구단계를 거치게 된다. 1단계에서는 EMC, IBM, HP, 삼성 SDS, LG C&S, SK C&C와 같은 국내외 선도적인 클라우드 데이터센터를 선정하여 이들 기업을 중심으로 시장현황(예를 들어 매출액, 기업규모, ROI, 데이터센터 전력사용량, 기술수준 등)을 분석하였다. 다음 2단계에서는 1단계의 시장현황 분석 자료를 토대로 국내 클라우드 데이터센터 기업의 강점과 약점을 도출하였다. 이들 강점과 약점은 국내 클라우드 데이터센터가 전략적 경쟁 우위를 지니기 위해 강화 혹은 보완해야 할 요인들을 규명하는 데에 도움이 된다. 마지막으로 규명된 강점과 약점을 바탕으로 3단계에서는 국내 클라우드 데이터센터를 활성화할 수 있는 전략적 방향을 제시하였다. 이와 같이 본 연구는 국내외 클라우드 데이터센터의 기업을 비교분석함으로써 관련 산업의 경쟁력제고 방안을 독자적으로 수립할 수 있는 초석을 마련하였다.

Keywords