A Study on the Effects of S-100 Standard on VTS

S-100 표준이 VTS에 미치는 영향 연구

  • Oh, Se-Woong (Marine Safety & Pollution Response Research Department, Korea Ocean Research & Development Institute) ;
  • Shim, Woo-Seong (Marine Safety & Pollution Response Research Department, Korea Ocean Research & Development Institute) ;
  • Suh, Sang-Hyun (Marine Safety & Pollution Response Research Department, Korea Ocean Research & Development Institute) ;
  • Kim, Sun-Young (Marine Safety & Pollution Response Research Department, Korea Ocean Research & Development Institute)
  • 오세웅 (한국해양연구원 대덕분원 해양안전.방제기술연구부) ;
  • 심우성 (한국해양연구원 대덕분원 해양안전.방제기술연구부) ;
  • 서상현 (한국해양연구원 대덕분원 해양안전.방제기술연구부) ;
  • 김선영 (한국해양연구원 대덕분원 해양안전.방제기술연구부)
  • Published : 2012.06.20

Abstract

IHO has established S-100 Standard profiled from ISO 19100 GIS standards for standardization and improvement of hydrographic data and are developing S-10X Standards. IMO is implementing the e-Navigation strategy for maritime safety and marine environment protection and has established the CMDS as information standard framework which will be developed from the S-100 standard. The development domain of e-Navigation can be divided into onboard, communication network, onshore and VTS is a core actor in onshore system. In this study, we analyzed the effects of S-100 standard development on VTS through e-Navigation strategy of IMO and suggested the cooperation between hydrographic fields and VTS fields under e-Navigation strategy.

국제수로기구는 수로정보의 표준화와 활용성 증진을 위해 ISO 19100 시리즈 GIS 표준을 수로분야로 확장한 S-100 표준을 수립하고, 이를 기반으로 한 S-10X 표준을 개발 중에 있다. 국제해사기구는 해사안전과 해양환경 보호를 위해 e-Navigation 전략을 추진 중에 있으며, e-Navigation 전 분야에 대한 정보화 표준 모델인 CMDS를 정의하고 S-100 표준을 기반으로 개발할 계획이다. e-Navigation 전략 추진 대상 영역을 해상부분, 네트워크부분, 육상부분으로 구분할 수 있는데, VTS는 육상 관제센터로서의 핵심적인 역할을 수행하고 있다. 본 연구에서는 S-100 표준 도입이 국제해사기구의 e-Navigation 전략을 통해 VTS에 미치는 영향에 대해 분석하였고, 향후 우리나라 VTS가 e-Navigation 전략 하에서 업무 고도화 및 기능개선을 위한 수로분야 협력방안을 제안하였다.

Keywords