A Study on the Influence of Sustainable Management Activities on the Customer Satisfaction and Corporate Trust in the Logistic warehousing Industry

물류창고업의 지속가능경영 활동이 고객만족과 기업의 신뢰에 미치는 영향에 관한 연구

  • Cho, Jae-Sung (BUKANG SEMS) ;
  • Shin, Han-Won (Division of Shipping Management, National Korea Maritime University) ;
  • Shin, Young-Ran (World Ocean Development Strategy Institute, National Korea Maritime University)
  • 조재성 (부강샘스(주) 영업부문) ;
  • 신한원 (한국해양대학교 해운경영학부) ;
  • 신영란 (한국해양대학교 세계해양발전전략연구소)
  • Published : 2012.06.20

Abstract

This paper reviews achievements of logistics warehousing industry in terms of sustainable management. The introduction part of the study discusses the theoretical definitions of sustainable management and sustainable development; later part is a case study on sustainable management of in the industry. Also, this paper includes an empirical study on the influence of sustainable management activities on the customer satisfaction and corporate trust through questionnaire survey.

세계적으로 기후변화와 자원 고갈, 빈곤, 인권 등의 문제들이 갈수록 심각해지고 있으며, 경쟁심화로 인한 기업의 극단적 이윤 추구가 도리어 기업의 생존마저 위협하는 원인이 되고 있다. 이에 기업의 환경적, 사회적 책임에 대한 이해관계자의 요구가 커지면서 그동안 기업의 경영 목표였던 이윤 추구만으로는 더 이상 기업의 존립을 보장할 수 없는 인식이 확산되면서, 지속가능경영은 중요한 경영전략이 되었다. 공급사슬망 속의 물류창고업에 있어서도 기업 간의 협력, 상호작용, 연계로 이루어진 공급사슬망의 연계발전을 위한 지속가능경영은 큰 의미를 지닌다고 할 수 있다. 본 연구는 전체 공급사슬망 상의 물류산업 중 지속가능경영이 취약한 물류창고업에 대해 지속가능경영 활동이 고객인 보관위탁 화주, 복합운송주선인 등에게 미치는 영향에 대하여 분석하고 이러한 고객의 만족이 기업의 신뢰에 어떠한 영향을 미치는가에 대하여 실증적으로 분석하였다.

Keywords