가변 노즐목 추력기의 핀틀 형상에 따른 정상상태유동 실험 및 수치해석 예비결과

Preliminary Results of Experimental and Computational Study of Steady-state Pintle Driven Nozzle Throat Flow

  • 이선경 (충남대학교 항공우주공학과) ;
  • 허환일 (충남대학교 항공우주공학과)
  • 발행 : 2012.05.17

초록

네 가지 핀틀 형상에 대한 정상상태 노즐 유동실험과 유동해석연구를 진행하였다. 실험과 해석결과 핀틀 형상에 따른 추력기 성능변화가 가장 컸으며, 이는 서로 다른 핀틀 형상이 추력기 안에서 움직임에 따라 연소실 압력과 노즐목 면적을 변화시키기 때문이다.

Experimental and computational study for steady-state pintle driven nozzle throat flow are carried out by changing four pintle shape. Results show that thruster performance is influenced by pintle shape greatly. This attributes to the distorted throat area and chamber pressure change as the pintle shape and its penetration.

키워드