The Development of Medical Tourism Customer Satisfaction Evaluation Model and Application System

의료관광 고객만족도 평가모델 및 어플리케이션 시스템 개발

  • Song, Eun-Jee (Dept. of Computer Science Namseoul University) ;
  • Kang, Min-Sik (Dept. of industrial and Management Engineering, Namseoul University)
  • 송은지 (남서울대학교 컴퓨터학과) ;
  • 강민식 (남서울대학교 산업경영공학과)
  • Published : 2012.10.26

Abstract

For competitiveness of national B2C (Business to Customer) service industry, improvement of process and analysis focused on customer and change of service system are needed. To achieve this goal, accurate feedbacks from customers play an important role; however, there is no quantitative and standard system in Korea. The medical tourism industry is taking center stage as a high value added industry among many other B2C service industries. In this paper, we suggest an evaluation model for customer satisfaction measurement about medical tourism industry and the application system on smartphone for that.

국내 B2C(Business to Customer)서비스 산업의 경쟁력 제고를 위해서는 고객 중심의 피드백 분석 및 프로세스 개선과 평가 서비스 체계로의 전환이 필요하다. 이를 위한 중요한 요소는 고객 만족도의 정확한 피드백인데 우리나라에서는 고객 만족도 측정에 대한 정량적이고 표준화된 시스템이 부재한 상황이다. 본 연구에서는 우리나라 여러 B2C 서비스 산업 중에서 최근 고부가가치 산업으로 각광을 받고 있는 의료관광산업에 있어 고객만족도 평가모델을 제안하고 스마트폰을 이용하여 의료관광 고객만족도를 평가하는 어플리케이션 시스템을 제안하고자 한다.

Keywords