A Study on the Development of the Principles of Fluid Mechanics by WBI Learning Program

CBT를 활용한 군사훈련 시뮬레이션 효과 분석

  • Son, Young-Bae (IT application technology, Hoseo Graduate School Of Venture) ;
  • Park, Dea-Woo (IT application technology, Hoseo Graduate School Of Venture)
  • 손영배 (호서대학교 벤처전문대학원 IT응용기술학과) ;
  • 박대우 (호서대학교 벤처전문대학원 IT응용기술학과)
  • Published : 2012.05.26

Abstract

After the bombing of the Cheonan Vessel 2 years ago, military conflicts such as a missile launch became a serious issue. In fact, since especially military training has physical limitations, a research for military simulation education using CBT is needed. Using CBT in military-specialized schools, this paper looks into and analyzes the effects after teaching the functions for repairing artilleries and rifles through online simulation. In addition, the learning effects between the learning group using CBT for training artillery engineers and non-CBT learning group are analyzed.

천안함 폭침 사건이 2년이 경과하면서 미사일 발사 등의 군사적 충돌이 문제가 되고 있다. 특히 실제로 군사적 훈련에는 물리적인 한계가 있어 CBT를 활용한 군사 시뮬레이션 교육에 대한 연구가 필요하다. 본 논문에서는 군특성화 고등학교에서 CBT를 활용하여 화포와 총포 수리에 대한 기능을 On-Line에서 시뮬레이션을 통해 교육을 실시한 후 그 효과를 연구 분석하였다. 또한 화포 수리병을 양성하기 위하여 사용되는 CBT를 활용한 시뮬레이션 교육 실시 집단과 CBT 시뮬레이션 교육을 실시하지 않은 집단 간에 학습효과를 비교 연구한다.

Keywords