The Effect and Problem on Mathematics Study Through E-Learning

e-러닝을 이용한 수학 학습의 효과 및 문제점

  • Kang, Hyo-Soon (Yewon Arts University, Graduate School of Culture & Arts) ;
  • Jung, Jung-Hoon (Yewon Arts University, Graduate School of Culture & Arts)
  • 강효순 (예원예술대학교 문화예술대학원) ;
  • 정정훈 (예원예술대학교 문화예술대학원)
  • Published : 2012.05.26

Abstract

The information technology such as personal computers and the internet has become a critical factor in forming a common and popular culture over the last few decades. Those technical inventions have transformed the educational environment. In the past, the only way to get an education was for students to attend schools or private institutions by themselves. In contrast, the internet enables people to learn from a distance by using cyber-education courses and many e-learning contents are provided. Based on those infrastructures, students can be educated in a convenient and flexible way without totally depending on attending school. The purpose of this paper is to examine what the effect of cyber-learning at home is, and to analyse what the problem is? Lastly, this paper also suggests measures to alleviate the adverse effects of it.

해를 거듭해 갈수록 정보화는 이젠 쉽게 접 할 수 있는 문화이며 일반화가 되어가고 있다. 이런 사회에서 학원 혹은 학교에서만 배움의 기회를 얻을 수 있었다면, 이젠 인터넷을 이용한 사이버학습이 가능하게 되었고, 이러한 사이버학습을 이용한 컨텐츠들이 많이 생겨나고 있다. 이에 발맞추어 학원과 학교 교육에만 의존하는게 아니라 가정에서도 학습을 할 수 있도록 하는 형태로 변화되어 가고 있다. 이러한 사이버학습에 대해서 알아보고자 한다. 첫째, 사이버 가정학습에 관한 효과는 무엇인가? 둘째, 사이버 가정학습에 대한 문제점은 무엇인가? 이러한 것들을 알아보고 대처방안에 대해 알아보고자 한다.

Keywords