The behavior of mentally retarded children through play activities of body movement changes

정신지체아동들의 동작놀이를 통한 신체움직임 변화 연구

  • Published : 2012.05.25

Abstract

This study is purposed to examine the effect of motion play on the change of the body movement of a mental disabled child. The motion play program was performed by 5times, 1 hour/week for 6 mental disabled children in a special school. As the result of study, there was difference in learning capacity and learning attitude depending on the degree of the disability but it was noted that the capacity of play, behavior and motility of the physical areas was developed, and the capacity related with expression depending on self-emotion, positive aspects of the self and expression activity was improved among social areas.

본 연구는 동작놀이를 통한 정신지체 아동들의 신체움직임 변화에 미치는 효과를 보기 위함이다. 특수학교 정신지체 아동 6명을 대상으로 동작놀이 프로그램을 한 달간 주1회 1시간씩 5회기를 실시하였다. 연구결과 장애의 정도에 따라 학습능력, 학습태도에서 차이는 있었지만 신체영역 중 놀이, 행동, 운동성의 능력이 발달되었으며 사회영역 중 자기감정에 따른 표현이나 자신의 긍정적인 모습과 표현활동 능력이 향상되었음을 알 수 있었다.

Keywords