트랙션용 전동기의 코깅토크 감쇄 구조에 관한 연구

A study on Cogging Torque attenuation structure of traction motor

  • 발행 : 2011.10.20

초록

BLDC 모터와 같은 동기전동기에서 소음과 진동의 원인이 되는 코깅토크는 전동기내의 비 균일 토크로서 전동기 시스템의 자기 에너지가 최소인 위치로 이동하려는 접선방향의 힘으로 부하전류와 상관없이 회전자 영구자석과 고정자 슬롯의 상호작용에 의해 발생한다. 이러한 코깅토크는 전동기의 소음과 진동의 주요 원인이 되므로 전동기 설계 시 반드시 고려해야 한다. 코깅토크는 영구자석이 부착된 회전자에 의하여 공극 중에 비교적 저차의 고조파 자속밀도와 고정자 철심 슬롯의 상호작용으로 발생한다는 점을 중시하여 본 논문에서는 실험계획법의 일종인 반응표면 법을 사용하여 코깅토크를 저감하는 방법에 대해 제시하였다.

The Cogging Torgue is non-uniform torgue in motor which causes noise and vibration to synchronous motors such as BLDC motor, and regardless of load current, is generated by the interaction between permanent magnet rotor and stator slot which is the force of tangential direction that tends to move into the position where the magnetic energy of motor system is minimal. such Cogging Torgue shall be considered in design stage since it is the main factor of motor's noise and vibration. Understanding that Cogging Torgue is generated by the interaction between relatively low stage harmonic flux density gab of permanent magnet rotor and steel slot of stator. This study proposes the method if reducing Cogging Torgue using response surface method which is a kind of design if experiment.

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