일반객차의 장치별 신뢰도 분석과 유지보수 연계방안 연구

Study on Reliability Analysis of Passenger Car Equipments and Maintenance Connection Plan

  • 김주원 (한국철도공사) ;
  • 김호순 (한국철도공사) ;
  • 유양하 (한국철도공사, 기술본부 차량기술단) ;
  • 조재훈 (한국철도공사, 기술본부 차량기술단)
  • 발행 : 2011.10.20

초록

신뢰성을 기반으로한 장치중심의 유지보수 체계는 과거의 경과기간 중심의 예방정비 체계보다 많은 장점을 가지고 있다. 첫 번째는 차량의 고장에 능동적으로 대처가 가능하다는 점이다. 과거에는 차량의 고장이나 승객의 불만이 현저하게 늘어나는 현상이 지속되고 나서야 고장 조치를 위한 활동을 실시하였다. 하지만 신뢰도를 지속적으로 관리 관찰 할 수 있다면 고장 이나 승객 불편사항을 빨리 인지 하고 대처할 수 있을 것이다. 두번째는 정비 자원의 효율적 사용이 가능하다는 점이다. 고장이 적은 부분의 자원을 분배하여 고장이 많고 정비가 자주 필요한곳에 집중하므로서 비용 감소를 기대할 수 있다. 한국철도공사에서는 신뢰성 관리를 위해 KTX-RCM 시스템을 구축하여 고속열차에 활용하고 있으나 일반차량은 아직 기존 체계에 머물러 있다. 다행히 2007년부터 KOVIS라 불리는 ERP 시스템이 도입되어 일반차량의 경우에도 유지보수 데이터 획득이 가능해졌다. 따라서 본 연구에서는 2010년 일반객차 KOVIS 고장 데이터를 바탕으로 장치별 신뢰도를 분석하여 각 장치가 가진 특징들을 살펴보고 이를 유지보수와 연계할 수 있는 방안을 고찰해 보고자 한다.

Reliability analysis-based maintenance system has the merit than elapsed time-based preventive maintenance system. First, it is possible to active handling of rolling stocks failures. In the past, Failure handling activities began when after increase failures rapidly. But if we can continuous manage of reliability than changing of failure tendency can know more quickly. Second, It is possible to using maintenance resources effectively. We can look forward to cost reduction to distributing of much less failures parts's maintenance resources. KORAIL builds reliability system called KTX-RCM for operating high-speed rolling stocks. But existing rolling stocks have not reliability system from the past. Fortunately, KORAIL started ERP system called KOVIS at 2007. KOVIS includes maintenance data for reliability analysis. So in this study analysis failure data for getting reliability number about existing passenger car. And we desire to maintenance connection plan.

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