A Study of Testing Procedure Temperature of Electronic Equipment for Railway Environments (Cold and Heat)

철도용 전자기기의 온도환경(내한성, 내열성)에 대한 시험검사 절차에 대한 분석연구

  • 김진환 (한국기술연구원, 신교통연구본부) ;
  • 양도철 (한국철도연구원 시험인증안전센터)
  • Published : 2011.10.20

Abstract

Generally, in the temperature and environment test of railway electronics, cold and heat resistant tests are involved. Relevant KRS standards describe "There is no problem" as acceptance criteria for function check during the temperature and environment tests. According to this requirement, testers perform some function and performance tests which are easy to perform during test procedure using temperature chamber. This paper reviews the limit of current check method for cold and heat resistant tests and proposes an alternative. An alternative is the application of data sheet. Using data sheet, the temperature of equipped components is checked whether this temperature meet acceptance criteria or not. Also, this paper suggests temperature test range guidelines comparing temperature standards for general IC component. For the example in real field, this method uses the lowest temperature and the highest temperature in major domestic cities.

철도용 전자기기의 온도 환경시험을 함에 있어 일반적으로 내한성과 내열성에 관한 시험을 수행한다. KRS 규격의 온도환경시험에서 성능확인은 양부판단의 규정이 "이상이 없어야 한다"로 대부분 되어있다. 이 문구에 대하여 시험자들은 규격 내에서 제시하는 기능시험이나 성능시험을 온도쳄버 장치를 사용하여 시험절차 중에서 수행하기 용이한 몇 가지 시험으로 성능 확인시험을 한다. 이러한 방법으로는 저온 및 고온에서 정상 동작하는지 확인이 안 되는 부품이나 회로가 생길 수 밖에 없다. 이 문제는 성능시험이나 기능시험의 종류를 늘린다고 해서 문제가 해결될 수 있는 것이 아니라고 여겨진다. 본 논문에서는 철도용품에 대한 내한성 및 내열성에 대한 KS 및 KRS 규격 검토와 온도시험의 한계를 검토하여 그에 대한 대안으로 데이터쉬트(DataSheet)의 활용으로 장착된 부품의 사용온도가 기준에 적합한지 확인하는 방법을 제시하고 실제 현장적용 사례를 들어 국내의 주요 지방의 최저온도와 최고온도 데이터를 활용한 방법으로서 일반적인 IC 부품의 온도 규격과 비교하여 온도시험 범위를 산정하는 방안에 대한 의견을 제시하고자 한다.

Keywords