지하철 차량과 승강장의 연계공간에 대한 피난모델링 적용비교

Comparison of Egress Modeling for the Connected Space from Subway Car to Platform

  • 김종훈 (경민대학 소방행정과) ;
  • 서동훈 (경민대학 소방행정과) ;
  • 어득강 (경민대학 소방행정과) ;
  • 김운형 (경민대학 소방행정과) ;
  • 이덕희 (한국철도기술연구원 철도환경연구실) ;
  • 정우성 (한국철도기술연구원 철도환경연구실)
  • 발행 : 2011.05.26

초록

철도 차량에서의 화재 발생 시 피난에서 차량에서 승강장이나 터널 같은 외부 환경은 매우 중요하다. 많은 인원이 탑승하게 되는 지하철과 그 승강장의 영향을 알아보기 위해, SIMULEX, PATHFINDER, STEPS를 시나리오에 적용 비교해 보았다. 대상차량은 서울에서 운행되는 차량을 기준으로 하였으며, 대상 승강장은 [도시철도 정거장 및 환승 편의시설 보완설계지침]을 기준으로 제작한 모델을 적용하였다.

The circumstance as platform and tunnel is very important in evacuation from passenger train car on fire. The comparison of egress modeling by SIMULEX, PATHFINDER, STEPS was conducted in order to analyze for the influence of platform to egress from subway car. Model subway car is seoul metro subway car. Model platform was designed by code 'Complementary design guide for connecting and convenience facilities, and urban subway station'.

키워드