차세대 항공기용 Open Rotor 엔진 성능 모델 연구

The Study on Performance Model of Open Rotor Engine for Next Generation Aircraft

  • 최원 (한국항공우주산업(주) 고정익비행성능팀) ;
  • 김지홍 (한국항공우주산업(주) 고정익비행성능팀)
  • 발행 : 2011.11.24

초록

Open Rotor 엔진은 차세대 항공기를 위한 잠재적 기술향상을 제공할 수 있는 여러 신기술중의 하나이다. Open Rotor 엔진은 일반적 고바이패스 터보팬 엔진보다 향상된 추진 저하율을 가지며 고바이패스비와 공기역학적 진보한 형상의 팬 블레이드 설계의 결합으로 우수한 연료소모율을 구현한다. Open Rotor 엔진 성능 모델은 F404 터보제트 엔진를 코어로 사용한 GE36 엔진의 설계 및 시험데이터를 기반으로 해석하였다. 시험데이터를 이용하여 Open Rotor 엔진 성능 모델을 검증하였으며 최신 차세대 터보프롭 엔진 성능과의 비교를 통하여 적절하게 구성되었음을 확인하였다.

Open Rotor Engine is one of the several new technologies offering potential solution for the next generation aircraft. The coupling of ultra high bypass ratio and aerodynamically advanced fan blade design allow the open rotor engine to achieve and advantage in fuel consumption. The open rotor engine does have more thrust lapse than the general high bypass turbofan. The open rotor engine performance model was analyzed using a reference data based on the GE36 which was designed and tested data at which time a F404 turbojet was used as the core. The performance model of open rotor engine was verified by referred test data and was evaluated to be properly constructed, through the comparison of recent Next generation turboprop engine performance.

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