Analysis of Plume Impingement Effect of Lunar Lander

지상시험 모델용 달착륙선 플룸 해석을 통한 추력기간의 간섭 효과 분석

  • 최지용 ((주)한화 대전사업장) ;
  • 이재원 ((주)한화 대전사업장) ;
  • 김수겸 (한국항공우주연구원 위성시험실) ;
  • 한조영 (한국항공우주연구원 위성시험실) ;
  • 유명종 (한국항공우주연구원 위성시험실)
  • Published : 2011.11.24

Abstract

Two types of thrusters(Descent Control Thruster (DCT) for reducing landing speed and Attitude Control Thruster (ACT) for attitude control) are mounted on the propulsion system of Ground test model lunar lander. In this paper, plume impingement effect and ground effect between DCT Modules are analyzed using numerical method when the impact occurred close to the ground.

지상시험 모델용 달착륙선에 사용되는 추진시스템은 기체의 착륙 속도를 감소시키기 위한 Descent Control Thruster (DCT) 와 착륙 과정에서의 자세제어를 위한 Attitude Control Thruster (ACT) 등 두 종류의 추력기 모듈이 장착 되어 진다. 본 논문에서는 수치해석을 이용하여 착륙선의 특성상 좁은 공간에서 배치된 DCT 간에 발생 될 수 있는 플룸의 간섭 효과에 의한 영향과 지면에 근접 할 경우 발생 될 수 있는 영향에 대해 분석 하였다.

Keywords