Modeling of the driving pattern for energy saving of the railway vehicles

철도차량의 주행에너지 절약을 위한 열차 주행 패턴 모델링

  • Kim, Jung-Hyun (Seoul Metropolitan Rapid Transit Co. IT Planning Division) ;
  • Kim, Sang-Hoon (NanoWorld LED Co. Ltd. Director of R&D) ;
  • Shin, Han-Chul (Seoul Metropolitan Rapid Transit Co. IT Planning Division) ;
  • Lee, Se-Hoon (Dept. of Computer Systems & Engineering, Inha Tech. College)
  • 김정현 (서울도시철도공사 정보화기획단) ;
  • 김상훈 ((주)나노월드엘이디 연구소) ;
  • 신한철 (서울도시철도공사 정보화기획단) ;
  • 이세훈 (인하공업전문대 컴퓨터시스템과)
  • Published : 2011.01.20

Abstract

Since the development of railway technology, the current urban Railway the first train line in the country for safe operation control automatic/unattended operation, automatic train operation equipment available (ATO) on time and reliable operation has introduced. ATO Automatic operation controlled by the value (Target velocity) and the feedback value (Actual velocity) by the error between the backing and braking of the train by repeated low energy efficiency. In this paper, given a fixed distance stations between time operation with minimal energy in the driving characteristics and driving trains are modeled. Therefore, in line 5 real route time sectional drive straight sections for experimental data analysis / draft Section / curved and section of the train on that line is selected according to the changing driving patterns to minimize the energy optimal driving patterns were presented.

철도기술의 발전 이후 현재 도시철도에서는 국내 처음으로 열차의 안전한 운행 제어를 위한 자동/무인 운전이 가능한 자동 열차 운행 장치(ATO)를 도입해 안정적으로 정시 운행을 하고 있다. ATO 자동운전은 제어기준 값(목표속도)과 피드백 값(실제속도)간의 오차에 의한 전동차의 역행과 제동을 반복함으로 에너지 효율 낮다. 본 논문에서는 고정된 역간 거리를 정해진 운전 시분 내에 주행에너지를 최소화하며 주행하는 열차의 특성을 파악하고 모델링한다. 따라서 5호선 실 노선 구간별 운전시분 내에서 실측 데이터 분석을 위해 직선구간/구배구간/곡선구간 등 구간을 선정하고 그 구간에서 열차의 주행패턴에 따라 변화하는 주행에너지를 최소화하는 최적의 주행 패턴을 제시하였다.

Keywords