개별화 수업을 위한 초등학교 LMS 활용 방안

A Utilized Measure with Learning Management System for Differentiated Instruction on Elementary School

  • 안오영 (서울교육대학교 교육대학원 컴퓨터교육과) ;
  • 구덕회 (서울교육대학교 교육대학원 컴퓨터교육과)
  • Ahn, Oh-Young (Seoul National University of Education, Dept. of Computer Education) ;
  • Koo, Duk-Hoi (Seoul National University of Education, Dept. of Computer Education)
  • 투고 : 2010.12.30
  • 심사 : 2011.01.12
  • 발행 : 2011.01.18

초록

다양한 수준과 성향을 가지고 있는 초등학생들을 위한 개별화 수업은 오프라인 교실상황만으로는 한계가 있다. 그래서 최근에는 온라인을 새로운 학습의 장으로 활용하려는 노력을 하고 있고 또 그 가치도 인정받고 있다. 하지만 현재의 온라인 학습관리시스템은 초등학교에서 제대로 활용하지 못하고 있다. 따라서 본 연구에서는 초등학교에서 개별화 수업을 위한 학습목표와 학습내용을 제시하고 수행하는 온라인 학습관리시스템 활용 방안을 Moodle 프로그램을 통해 제시해 보았다.

Individualized instruction only in the off-line classroom is not enough because elementary school students have various levels and tendencies. In recent years there are a lot of efforts to use online learning, and they are valuable. But the current online learning management systems are not utilized effectively in the elementary school. So this study suggests utilization plan of online learning management system through Moodle which can present and perform both learning objectives and learning contents for individualized instruction in elementary schools.

키워드