한국정보교육학회:학술대회논문집
- 2011.01a
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- Pages.113-118
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- 2011
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- 1229-3237(pISSN)
A design of a Creativity improvement Program for an Programming Line-Tracer Learning
프로그래밍형 라인트레이서 학습을 통한 창의력 향상 프로그램 설계
- Kim, Jin-Woong (Dept. of Computer Education, Jinju National University of Education) ;
- Moon, Wae-Shik (Dept. of Computer Education, Jinju National University of Education)
- Received : 2011.01.10
- Accepted : 2011.01.12
- Published : 2011.01.18
Abstract
In this study, to improve creativity and problem solving skills of students we design the program using the programming Line-tracer(it can become the basis of robot-education) and the learning model is implemented. the result of applying was an important evaluation factors to algorithms and problem solving skills improvement.
21세기는 지식기반 시대이다. 과학기술은 지식기반 시대에 사회 및 세계 변화를 주도할 수 있는 핵심동력이다. 과학기술 중 미래사회의 주력산업이 될 로봇산업을 이끌어나갈 창의적인 인재를 기르기 위해 초등학교에서부터 로봇에 대한 교육이 필요하다. 본 연구에서는 로봇교육의 기초가 될 수 있는 프로그래밍형 라인 트레이서를 이용하여 학생들에게 창의력과 문제 해결력을 향상 시킬 수 있도록 프로그램 모형을 설계하고 이를 실행하는 학습모형을 구현 하였다. 적용한 결과 알고리즘 및 문제해결력 향상에 중요한 평가요인이 되었다.